Information om sophantering från Solna stad

Här kommer information från Solna stad angående avfallshanteringen.

När det gäller kraven på matavfall så är det mycket som händer just nu och många olika datum som nämns. Det första kravet som kommer är att alla kommuner behöver erbjuda ett system för separat insamling av matavfall innan 1 januari 2024. Detta krav uppfyller Solna redan iom den frivilliga matavfallsinsamlingen som finns. Utöver detta kommer det skarpare krav gällande avfallshanteringen från EU som nu håller på att diskuteras om exakt hur det ska implementeras i svensk lag. Det lutar mot att det kommer bli obligatoriskt för alla fastigheter att sortera ut matavfall framöver. 

Utöver de nationella regler som finns och diskuteras så är det många kommuner som tagit lokala politiska beslut som rör matavfallet. Stock holm stad har bland annat beslutat att matavfallsinsamling ska vara obligatorisk inom staden och det sista steget i den implementeringen trädde i kraft den 1 januari 2023. Det beslut rör dock bara Stockholm stad och påverkar inte oss i Solna. 

Ni behöver alltså i nuläget inte starta upp matavfallssortering eller gå och lämna i de behållare som staden äger i området. Det är bara den vid BRF Jungfrudansen 1 och Moroten som finns kvar, behållaren vid Gurkan är borttagen då ledningar för nya sopsugen är dragna där behållaren stod. 

När det blir beslutat om vilka nya regler som ska börja gälla kommer staden att skicka ut information till alla berörda fastighetsägare, detta gäller både nya krav på fastighetsnära insamling av förpackningar och separat insamling av utsorterat matavfall. 

Med vänlig hälsning

Camilla 

Avfallsingenjör

 SOLNA STAD
Tekniska förvaltningen
Solna stadshus

Kontaktcenter: 08-746 10 00
Fax: 08-83 64 63

solna.se