Lås och passersystem

Porttelefon och nyckelbrickor

Fastigheternas entréportar har porttelefon och kan låsas upp på två sätt. Alla boende har en speciell nyckelbricka (grå), som man kan ha i nyckelknippan. Den för man bara framför läsaren, så låses dörren upp. Nyckelbrickorna fungerar dygnet runt. Alla boende i ett hus kommer in i alla entrédörrar i det huset förutom förrådsdörrar, och inte heller i de andra husen.

Förrådsbricka (gul)
Varje hushåll har en särskild förrådsbricka (gul) som ger tillgång till källar- eller vindsförrådet. Det vill säga att du inte kan komma in till ditt förråd med dina övriga brickor (grå). Varje lägenhet har endast en särskild förrådsbricka (gul) markerad med en unik siffra.

fjärrkontroll
De som öppnar porten med fjärrkontroll behöver ingen nyckelbricka för att öppna porten. Hemtjänst, tidningsbud, brevbärare, städare, etc. har brickor med just den behörighet som de behöver för sin yrkesutövning.

Besökare
Det andra sättet att öppna porten är att man som besökare ringer direkt från porttelefonens skärm till den man ska besöka via efternamnet. Den boende svarar i telefonen som vanligt. Om man vill släppa in den som ringer trycker man * (stjärna) alternativt 5 (fem), annars lägger man på luren och porten förblir låst.

Inga telefonnummer syns på skärmen, enbart namnen på de boende i en alfabetisk lista i det vanliga fallet. Om man så önskar visas inte namnet på skärmen alls, utan besökare måste istället slå rätt telefonnummer för att kunna ringa till lägenheten. Vill man inte heller ge ut sitt telefonnummer till sina besökare går det att använda en kod istället.

Det går att lägga in flera telefonnummer per lägenhet, både till fasta telefoner och mobiler. Varje nummer kopplas till ett namn, t.ex. Pettersson hem, Petterson Eva mobil, Pettersson Bo mobil. Ange vilken information du vill ha när du gör en anmälan till styrelsen.

På nattetid, mellan kl. 21.00-6.00, kan besökare bara komma in genom att på porttelefonen slå in telefonnummer till den man ska besöka och avsluta med "OK".

På källargångarnas ytterdörrar sitter en läsare för nyckelbrickor, liksom på ingångarna till källar- och vindsförråden. Dit in kommer man alltså bara med nyckelbricka. Alla passager med nyckelbricka loggas och loggarna sparas automatiskt i 14 dagar, därefter raderas de.

Anmälan av ärenden gällande passersystemet, t.ex. borttappad bricka, görs via e-post till styrelsen@dillen2.se eller via telefon till nummer 0761- 04 89 89 (röstbrevlåda, lyssnas av en gång per dygn).

Ange alltid ditt namn, ditt interna lägenhetsnummer (fyra siffror, t.ex. 1421 = första lgh till vänster på våning 2 i port 14), ditt telefonnummer samt ärende. Om ärendet gäller spärr av nyckelbricka ange också numret på brickan som skall spärras. Ny eller extra bricka kostar 300 kr, som faktureras via Emvix på nästa avi.

Ny medlem behöver anmäla följande information för porttelefonin:
1. Lägenhetsnummer (t.ex. 1421) 
2. Namn i porttelefonens display (max 20 tecken inkl. blanksteg) 
3. Telefonnummer inkl riktnummer som ska kopplas till respektive namn

Ange också om något namn inte ska visas i porttelefonen.

Eventuell beställning av extra brickor 
Nya medlemmar får alltid en uppsättning nya brickor och de gamla spärras en kort tid därefter. De nya brickorna delas ut av styrelsen. Gamla eller trasiga brickor lämnas för sortering i miljöhuset.

Övriga nycklar

Som medlem i Brf Dillen 2 så ska du ha flera nycklar som t. ex. till din egen dörr, till tvättstuga, till cykelförrådet. Som ny bostadsinnehavare ska du ha fått samtliga nycklar från säljaren. Är det så att det saknas nycklar så måste köparen själv bekosta nya. De beställer man via  styrelsen.
Se sidan https://dillen2.bostadsratterna.se/om-lagenheten/nycklar